7 Eylül 2010 Salı

Fiyat Kavramı

Fiyat Hareketleri  (Davranış Etkisi)
Bir fiyatı oluşmasını sağlayan  malın değeridir. Fakat  malın değerinde malın  eski sahibi ile müstakbel sahibinin biçtiği değerler farklıdır. Kısaca eski sahibi alıcı müstakbel sahibine de satıcı diyelim.
Alıcı ve satıcının mutabık olduğu değer o andaki fiyatı belirlediğine göre, o andaki fiyat alıcının arzu ettiği fiyat ile satıcının arzu ettiği fiyatın arasında bir yerdedir. İşte burda ki aralığın genişliğinin önemini iyi kavramak gerekir. Çünkü borsada volaliteye sebep olan bu iki fiyat aralığının biribirinden uzaklaşıp yakınlaşması  ortak noktada anlaşılan fiyatın doğrultusunu da etkiler.
Alıcının istek fiyatı AF, Satıcının istek fiyatı SF diyelim Malın fiyatı ise MF,
Buradan     AF< MF < SF olduğu gibi çok kısa süreli  olarak MF  diğer iki fiyata yaklaşarak AF=MF  veya SF= MF de olur ve o andaki işlem fiyatı belirlenir.
Fiyatların Borsa içindeki davranışı belli bir zaman aralığında kısıtlı olduğu için, yani açılış işareti ile kapanış işareti arasındaki geçen sürede bir önceki günden farklı MF olma olasılığı, önceki  AF ve SF leri belirleyen nedenlerle daha az ilişkilidir borsanın kapalı olduğu ara dönemde insanların düşünme fırsatı ve olayların etkisi azalmış veya çoğalmıştır ama ne olursa olsun şunu diyebiliyoruz ki 1 ay sonraki x fiyatı bir önceki kapanış fiyatından %n kadar farklıdır .  Yani şunu diyebiliriz ki fiyatlar salınım yaptığına göre eğrisel ve tabiatın ahengi içindedirler. görünen gerçekler ne olursa olsun aheng de bir sapma varsa karşı koymanın duygusal davranmanın anlamı yoktur.
Şimdi şunu düşünelim. Bir Şirketin hissesine kısaca XHolding diyelim
Alıcılardan birisi Xholding e 1000 lira fiyat teklifi vermek istemektedir, satıcılardan biriside 2000 lira fiyat teklifi vererek satmak istemektedir. Bir fiyatın oluşabilmesi için bir kez alıcı ve satıcı aynı fiyat ta anlaşabilmelidir. Demek ki 1000 lira olarak verilen teklifin  yada 2000 lira olarak verilen satış teklifinin karar değiştirmesi gerekir.
Neler beklenir.
yeni bir alıcı 1000 lira üzerinde bir alış teklif örneğin 1025 lira önerebilir.
yeni bir satıcı 2000 lira altında bir satış teklifi örneğin 1975 lira teklif edebilir.
Görüldüğü üzere fiyat aralığı daralmaya başlamaya mahkumdur, fiyat aralığının daralış hızı alış teklifine daha hızlı yakınsıyor ise fiyatlar düşme eğilimli, satış fiyatına daha hızlı yakınsıyor ise fiyatlar yükseliş eğilimlidir. Eğilimi belirleyen  insanların  psikolojik davranışları olabilir. Karar verirler fiyatlar oluşur belki yanlış belki doğru karar vermişlerdir, spekülasyonda olabilir sonuçta fiyatlar bir doğrultuda ilerler, isterse buna neden olan spekülatör olsun.
Bir teknik analizin düşünce yapısında alıcı ve satıcıların yanlış karar verip vermediklerinin hiç bir önemi yoktur.
Eğer ki teknik analizde düşüş eğilimi olmasına rağmen fiyatların ucuzladığından söz edecekseniz, başkalarının verdiği kararın yanlış olduğunu düşünmektesinizdir, bu durumda teknik analizin size fayda getirmesini beklemeniz yanlış olur.
 Mustafa Damgacı
Indikatörler bize yol gösterirmi, Güvenebilirmiyiz?.
En basitiyle sisteminiz ağırlıklı ortalama esaslı al sat türünde olsun.  fiyatlar ortalamanın üzerine çıkınca al altına inince sat. Bu kadar basit fakat,  sisteme uysaymışım çok para kazanırdım dediğimiz çok olmuştur.  Zamanla irade göstererek sisteme harfi harfine de uyduğumuz ama yinede sonucun bizi şaşırttığını görmüşüzdür.
Şöyle düşünebilirsiniz "bir indikatör kazandırsa sadece bakıp ona göre alıp satmak zor bir şey değil ki bunu herkes yapabilir." Buna rağmen her teknik analist hep daha başka indikatör aramaya çalışmıştır, var olanlara güvenmedikleri içinmi yoksa yetersiz buldukları için mi.?
Kendi deneyimlerim indikatörlerin başarısının onu yorumlayanın başarısına bağlı olduğudur. Bir MACD indikatörünün standart olarak al verdiği koşul bilinir yorumlanış biçimi kısaca, benzerleri gibi iki eğrinin birbirini kestiği zaman al durumudur. Ancak incelenirse al ve sat pozisyonlarının bu kadar başarılı olmadığı görülür hemen bütün indikatörlerde bu sorun yaşanmaktadır.
Kullandığınız indikatörü hiç anlamaya çalıştınız mı? indikatörler matematiksel ifadeler olduğuna göre o size kendi fonksiyonu doğrultusunda sonucu veriyor. Ama hangi şartlar altında bu sonucu kabul edip etmeyeceğinizi size söyleyemiyor. Siz bu indikatörü davranış biçimini anlamak hangi koşullarda doğru sonuç vereceğini bilmek için inceleme yapmanız gerekir. ve tek başına yeterli olup olmayacağının sonucuna varmalısınız. Şöyle ki bir indikatör sat vermiş tir ama çok kısa zaman önce  al verip vermediğine baktınız mı yada son zamanlarda al ve satları birbirine çok yakın olduğunu ve fiyatların genel gidişi yataya yakın olduğunu.
Peki ne yapacağız? Indikatörümüzün trendlerin hangi konumlarında geçmişte iyi kazançlar getirdiğine bakacağız. ve ya kazanç getirdiği dönemlerin trend yapılarına bakacağız. Diyelim ki hisse senedi 2000 lira ile 3000 lira arasında haftalardır yatay gidiyor. bu dönemlerde basit ortalamalar yataylaşmaz mı? bu durumda iki eğrinin birbirini kısa zaman aralıklarında her an kesmesi doğal olabilir. Bir hisse  Hızla yükseldikden sonra kısa bir düzeltme yapmış bu düzeltme esnasında indikatörünüz çıkıştan önceki davranışını aynı şekilde geri vermiş olması mümkün olabilir. bu durumda bu indikatörün periyodunun yetersiz kalmış olabileceğini hissenin bu formasyonu için optimize edilmesi gerektiğini düşünmemiz gerekir.
Bir indikatör her hissede başarılı sonucu vermeyebilir. Hissenin salınım karakteri anlamsız olmasına rağmen sağlıklı biı çıkış trendini izliyor olabilir. Kullandığımız indikatör  hissenin trend yapısını dikkate alarak kullanmalıyız aksi halde hızlı al/sat sinyallerinde çok hızlı davranamaz iseniz trend getirisinin çok arkasında kalabilirsiniz. Yen indikatörler arayıp zaman kaybetmekten daha iyisi bilinen indikatörlerin davranış biçimlerini çözüp  ne zaman kullanmanız gerektiğini bulabildiğinizde bütün indikatörlere güvenebileceğinizi farkedeceksiniz.
Tavsiye: İndikatörleri kullanırken büyük periyotlarla çalışmaya başlayın örneğin 20 günlük Basit ortalama 10 günlük basit ortalamadan daha az yanlış yapmanıza neden olur tecrübeniz artıkça daha düşük periyotlarda çalışabilirsiniz.
 analist
http://www.omveri.net/Makaleler.asp?syf=if#y

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder